VÄSTRA VINGÅKERS KYRKA
Under ett års släktforskning, och som boende i Vingåker 1998-99, blev jag medlem i Västra Vingåkers Hembygdsförening, som jag fick betydande hjälp av i mina efterforskningar.
Det visade sig att jag hade förfäder i Västra Vingåker, på min mors sida, sedan början av 1600-talet. Det var så så långt tillbaka i tiden, som det gick att komma med kyrkböckernas hjälp.
Hembygdsföreningens ordförade var då Barbro Öhlin, Viala, som också var kyrkvärd.
År 2006 blev jag inbjuden av V. Vingåkers församling att ha en utställning i "förfädernas kyrka".
Under en sommar hängde mina knopp-och pionmålningar i denna vackra gamla kyrka med medeltida ursprung och med altartavlor och skulpturer sedan 1600-talet!
Eftersom kyrkoplikt var ett faktum, ända till 1809, gick jag nu i förfädernas fotspår...
Lönnknoppar under utveckling.
När jag flyttade från Vingåker till Julita påbörjade jag mitt uppdragsarbete med att måla pioner från PIONGÅRDEN på Julita Gård. En del av dessa pionmålningar, jämte målningar av lönnknoppar, visades i kyrkan
Att jaghar gemensam sida för utställningarna i Katrineholm och Örebro beror på att många foton förkommit. i en hårddisk...tyvärr!
Till vänster: Al Alnus glutinosa och bredvid,
Ask Fraxinus exelsior.
Till vänster: TALL Pinus silvestris
I mitten: ASP
Längst till höger Ek Quercus robur
Till vänster:
"De stora fyra lönnmålningarna".
Längst till vänster den som kom att placeras på Näringslivskontoret i Katrineholm .
De två i mitten blev senare placerade i Nya huvudentrén på Kullberska sjukhuset i Katrineholm. Lönnblomknoppen längst till höger köptes in av Region Örebro och är placerad på USÖ i Örebror.
Kyrkvärden Barbro Öhlin i sin vackra Vingåkersdräkt. Bilden tagen i samband med en högmässa under utställningen.
Barbro Öhlin skrev senare om utställningen...
"När Sonjas lönnknoppar sattes upp i V. Vingåkers kyrka, och senare i konsthallen i Katrineholm, kom många människor att förundras över skapelsens under.
Minsta bladfäste fick en mening".
Barbros uppskattande ord blev en bekräftelse på att mitt undersökande måleri har en betydelse, inte bara för mig utan också för de besökare som hittar till mina utställningar.